FŐOLDAL | HÍREK | KIADVÁNYOK | KONCERT | EXKLUZÍV | DALSZÖVEG | GALÉRIA | VIDEÓK | ZENELEJÁTSZÓ | VENDÉGKÖNYV | MSL-FANKLUB

Téli mese

Nem igazán karácsonyi album, mint inkább téli dalok gyűjteménye.
Sting mesél legújabb albumának ihletéről a Sawasdee-nek. (A Thai Airways lapja)
 
attis: sawasdee01Lehetetlen Stingről beszélni a Police említése nélkül, amely az 1980-as évek reggae behatású pop/rock csapata volt, olyan sikerekkel mint a Roxanne, a Message in a bottle és a King of Pain. Azonban Sting, aki nevét egy általa gyakran viselt darázs-szerű sárga fekete csíkos póló miatt kapta, hasonlóan lenyűgöző szólókarierrt futott be; az Englishman in New York, a Fields of Gold és a Desert Rose csak néhány a sikerei közül. Legutóbbi szólóalbuma If on a Winter's Night azt mutatja, hogy Sting elmozdult pop/rock gyökereitől, és belevágott egy akkusztikus utazásba népdalok, altatók és más énekek világába. A Sawasdee (A Thai Airwasy lapja) elérte az 57 éves énekest/dalszövegírót, hogy beszéljen legújabb albumáról, színész múltjáról, az olajbogyó szüretelésről és természetesen a Police-ról. 
 
- Kezdjük rögtön az albummal: Először John Dowland (2006-ban Songs from the Labyrinth), most pedig klasszikus téli dalok. Ön a modern reneszánsz ember?
 
- 600 évvel elkéstem, nem igaz? Nem vagyok reneszánsz ember, csupán egy kíváncsi ember, akit érdekel a zene jövője, törénete. Ezeknek a daloknak a feldolgozása kreatívvá tesz. Évek óta ez volt a vágyam, hogy közvetítő és alkotó legyek. 
 
- Ezekben a dalokban több melegség és mélység van, mint bármilyen más modern zenében.
 
- Köszönöm, hogy ezt mondja. Szerettem dolgozni ezen az albumon, bár egy kicsit másként indult. Megkérdezte tőlem valaki: "Készítene egy karácsonyi albumot?" Erre én nyeltem egyet és ezt mondtam: "Én nem szeretem túlságosan a karácsonyt. De szeretem a telet." A tél egy olyan évszak amit mindig nagyon várok. Szeretek a tűz előtt ülni egy pokróccal magam körül... A tél a fantázia évszaka, amikor a hosszú sötét éjszakák valahogy történeteket ihletnek...
 
- És a sötét éjszakák teremtették az összes mitoszt?
 
- A mitoszok nagyon érdekesek. Nem kell hinned hogy igazak, mégis inspirálni tudnak a mágikus történetek. Egymás mellé akartam tenni keresztény történeteket, és néhány kereszténység előtti hiedelmet a téllel kapcsolatban. Számomra a tél nem annyira a megváltásról, mint inkább a regenerálódásról szól. Ahhoz, hogy továbblépjünk egy új évszakba, egy új évbe, szükségünk van arra, hogy elidőzzünk azon, mi történt a múltban, milyen a múlt lelkülete, aztán mehetünk tovább. 
 
- Mi késztette arra, hogy ősi altatók és dalok világába lépjen?
 
- Sok kutatást végeztem a téli dalokkal kapcsolatban, sokat félredobtam közülük, és aztán elkezdtem azokon dolgozni, amelyek kevésbé ismertek, vagy megéreztem bennük a misztériumot. Az altatódalok érdekesek, mivel kettős céljuk van: elcsendesítenek téged, és a gyereket is. De ugyanakkor megijesztik a gyereket, mert a képek rémisztőek lehetnek benne. Megpróbáltam rájönni, hogy is van ez. Azt mondod a gyereknek: "Biztonságban vagy itt a bölcsőben, minden nagyon jó, de ha kimerészkednél, akkor a gonoszok megölnek."

attis: sawasdee02

- Miért válaszotta ki Robert Louis Stevenson költeményét, Christmas at Sea / Karácsony a tengernél, amely nagyon sötét és vészjósló, és semmi esetre sem ünnepélyes. 
 
- Gyermekkorom óta szerettem azt a költeményt. A karácsony gravitációs vonzásáról szól. A családoddal szeretnél lenni. Akiknek nincs családjuk, azok nehezen, sötét és depressziós időként élik meg a karácsonyt. Ezt próbáltam belevinni a dalba. Az egyik hölgy, akivel együtt zenéltünk énekelt egy dalt a menny szigetéről kelta nyelven. Ez egy női munkadal, tehát tökéletes háttér Robert Louis Stevenson verséhez. Az érzelmei vonszolják hazafelé, de mégis a tengeren van és hihetetlen feszültség van benne. Tehtá ez a dal a lemezkészítés ideje alatt állt össze... Jó volt. 
 
- Ön nem vallásos. Mégis úgy tűnik, hogy lenyűgözik az egyházi képek. 
 
- Lényegében agnosztikus vagyok. De ugyanakkor tudatában vagyok annak, hogy a vallás - akárcsak az irodalom, művészet és zene - az emberi képzelet terméke. Azt gondolom, a vallás fontos. Túl sok hittételt elfogadok? Nem. De a történetek mágikusak, és a mágikus születés megszokott a vallástörténetben. Minden isten varázslatos körülmények között született. Mitrász, Shiva, Dionyszosz, Buddha - mind különleges módon születtek. Ezek mágikus történetek. 
 
- Hogy telik a karácsonya?
 
- A feleségem (Trudie Styler) szereti a karácsonyt - a gyerekek hazjönnek, és van pulyka, meg ajándékok. Nekem vegyes érzelmeim vannak a karácsonnyal kapcsolatban, de megvagyok vele, és jól eltöltjük az időt együtt. A saját emlékeim a karácsonnyal kapcsolatban nem túlságosan boldogok. A karácsony mindig a feszültség ideje. Boldogság és veszekedés. Emlékszem ezekre az időkre is. 
 
- Mivel foglalkozik mostanában? Mikor és miért döntött úgy, hogy földműves lesz? 
 
- Földműves? Nem vagyok igazán földműves. Van egy kis birtokom Angliában már 20 éve, és egy másik Olaszországban 12 éve. Megtermeljük a saját élelmünket. Drága dolog a bioélelmiszer. De mi egészségesen étkezünk. Olaszországban van egy szőlőültetvényünk, először most, az utóbbi 3 évben tudtunk jó bort készíteni a szőlőből. Sister Moon-nak neveztem el, az egyik dalomról. 
 
- Mit termel még?
 
Oliva olajat, lekvárt és mézet. Van egy saját méhészetünk, 50 méhcsalád. Saját magam szedem az olivát és a szőlőt. Szeretem a fizikai munkát. Szeretem, amikor gondtalanul szedem az olajbogyót - nem kell gondolkodni, jó terápia. Majdnem olyan jó, mint a zene. 
 
- Mikor készít új pop albumot? 
 
- Nem igazán tudom, mi következik ezután. Tudom, hogy csinálok még zenét. Úgy gondolom, hogy az ember bármit csinál a zenében - ha azt becsületesen csinálja - nem hiábavaló. Amire van ambicióm, az az, hogy fejlődjek zenészként, mint alkotó művész.
 
- De ez nem azt jelenti, hogy elege van a popzenéből, vagy már mindent megcsinált amit szeretett volna? 
 
- Egyáltalán nem. Úgy gondolom, általában elég jól időzítek. Akkor veszek elő valamit, amikor azt súgja az ösztönöm, hogy elérkezett a megfelelő idő. 
 
- És mi van a színészettel?
 
- Nem igazán volt rá időm. (Sting 15 filmben szerepelt; A legutóbbi nyári sikerfilm Bruno, ahol saját magát alakította) Tavaly készítettem egy DVD-t a feleségemmel. Robert és Clara Schumannt alakítottuk, és elmeséltük az életüket a leveleiken keresztül. Én olvastam Robert leveleit Clarahoz, és volt egy tenorunk és szopránunk, akik énekeltek, két zongoristánk, egy csellista, és a narrátor, Derek Jacobi. Megindító, tragikus történet. 
 
- Muszáj a Police-al befejeznem. Milyen volt az újra összeállt zenekar turnéja?
 
- 20 éven át visszautasítottam a kezdeményezést, és meglepetés volt, hogy most igent mondtam. Magamat is megleptem vele. Egy érdekes kísérlet volt arra, hogy újra megalkossunk valamit, ami egykor nagyon sikeres volt. Azt hiszem, sikerült. 2,7 millió embernek játszottunk. Senki nem kérte vissza a pénzét. Azt gondolom, hogy ezek a dalok még ma is modernként hangzanak. Büszke vagyok az életemnek e múltbeli fejezetére. De mindennek véget kell érnie - ez a mai filozófiám. Mindennek véget kell érnie.
 
Forrás: Sawasdee, (A Thai Airways lapja) 2009. november, 30-33. oldal
 
Fordította: Gömböcz Elvira
 



A bejegyzés trackback címe:

https://sting.blog.hu/api/trackback/id/tr791529708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


Sting.hu ...brand new site - magyar Sting rajongói oldal

A Sting.hu nincs semmilyen hivatalos kapcsolatban Stinggel, lemezkiadójával, vagy menedzsmentjével. Az oldalon található cikkek, írások, képek, termék- és cégelnevezések tulajdonosaik szerzői- és védjegyoltalma alá eshetnek.

A hozzászólások a szerzõk tulajdonai, minden más tartalom:
(c) 1999 - 2010. - Attis

süti beállítások módosítása